Loading...
5 TIPS VOOR EEN GOEDE NACHTRUST 2021-04-18T07:51:15+00:00

Ventilatieadvies & service voor consumenten

Verhoog het comfort en de veiligheid van uw woning door regelmatig uw ventilatiesysteem te laten reinigen. Speciaal voor u als consument bieden wij de juiste oplossingen. Zie ook onze ventilatiediensten voor consumenten.

5 tips voor een goede nachtrust

Lucht, licht, temperatuur en geluid hebben veel invloed op het binnenklimaat en daarmee ook op uw gezondheid. Maar hoe zorgt u ervoor dat het binnenklimaat gezond blijft in uw woning, bedrijfsruimte maar ook uw slaapkamer?

Luchtvochtigheid in de slaapkamer

Het binnenklimaat wordt beïnvloed door de luchtvochtigheid. Het is niet direct merkbaar als de luchtvochtigheid te laag of te hoog is. De klachten merk je wel degelijk. Veel mensen worden namelijk wakker zonder echt uitgerust te zijn of krijgen vage lichamelijke klachten. Hoe dat komt?
Per dag ademen we per persoon tussen de 0,5 en 1 liter vocht in en uit. In de nacht ademen we daarvan 1/3 in en uit. Gemiddeld tussen de 6 en 9 uur brengt u door in uw slaapkamer en daarom is een goede luchtvochtigheid dan ook van belang. Naast voldoende ventileren helpt een juiste vochtbalans in de slaapkamer voor een betere nachtrust. De ideale luchtvochtigheid ligt tussen de 40% en de 60%.

Huizen te goed geïsoleerd voor het binnenklimaat?

Tegenwoordig zijn de huizen zo goed geïsoleerd dat er geen tocht door kieren naar binnen glipt. Goed voor de energierekening, minder goed voor het binnenklimaat.  Elke dag een raam  open zetten of met de slaapkamerdeur op een kier slapen helpt wel, maar is niet voldoende. De luchtstroom in uw slaapkamer is dan wel groter, maar niet voldoende om goed te ventileren.

Invloed nachtrust door elektrische apparaten

Onvoldoende zuivere, verse lucht in uw slaapkamer is een veelvoorkomende reden van een minder goede nachtrust. Wist u dat u ook dat wanneer u slaapt, CO2 en andere afvalstoffen aanmaakt? Uw ademhaling, maar zelfs ook een oplader van elektrische apparaten in uw slaapkamer zorgen voor verontreiniging van de lucht.

Verse lucht naar binnen en gebruikte binnenlucht naar buiten

Komen we tot de kern van een gezonde nachtrust dan draait het om twee belangrijke dingen: Haal verse lucht naar binnen in uw slaapkamer of die van uw kinderen en zorg ervoor dat ‘gebruikte’ binnenlucht naar buiten kan.
Er zijn verschillende makkelijke manieren om je slaapkamer goed te ventileren en ervoor te zorgen dat er voldoende verse lucht is.

5 tips voor een betere nachtrust

  1. Laat een slaapkamerraam op een kier staan voor meer frisse lucht en een voortdurende binnenluchtstroom.
  2. Vind u het niet prettig om een raam altijd open te hebben staan? Misschien is een ventilatiesysteem dan een goede oplossing voor uw nachtrust en algehele binnenklimaat in huis. u bent er dan zeker van dat er voldoende verse lucht in je slaapkamer is.
  3. Plaats een luchtzuiverende plant in de slaapkamer zoals een Aloë Vera plant of een Sansevieria. Deze groene planten zetten koolstofdioxide om in zuurstof. Een ander leuke bijkomstigheid is een de sfeer dat een groene plant mee geeft!
  4. De ideale minimale binnentemperatuur is 16˚C, óók ’s nachts! Zo voorkomt u vocht, schimmel en bacteriegroei.
  5. Dubbelglas biedt bij het constant houden van de slaapkamertemperatuur een uitkomst. Als de slaapkamertemperatuur constant rond de 18˚C dat is de ideale balans.

Slaap lekker!

Ventilatie Advies Tool: Wat kost een ventilatiesysteem?

Direct persoonlijk advies op maat. Wilt u weten wat de kosten zijn voor het onderhoud van uw ventilatiesysteem? Gebruik dan onze Ventilatie Advies Tool en u weet direct waar u aan toe bent.

Meer informatie
Voor meer informatie of advies kunt u contact opnemen via telefoonnummer 085 – 0685030 of gebruik ons contactformulier.